onsdag, august 02, 2006

Muslimsk vold mot homser

I de siste ukene har nettstedet Gaysir.no omtalt uprovosert vold mot homofile ved to anledninger. Først ble Bård Nylund slått ned og deretter opplevde Karl-Magnus Nyeng å bli slått ned på trikken.

I etterkant har oppstått en aldri så liten debatt om temaet. André Dahl debatterte med en representat fra en av moskeene i Dagsnytt Atten 1. juli (lytt til sendingen på nettradio, ca 30 minutter ut i sendingen), og i dag hadde Abid Q. Raja en kronikk på trykk i Aftenposten. Ikke overraskende går han der rett i forsvarsposisjon for islam og muslimer, selv om han skal ha skryt for tydelig å ta avstand fra voldsutøvelsen.

Da er Knut Olav Åmås leder fra 1. juli mye lystigere lesning. Han går langt i å legge ansvaret der det hører hjemme, nemlig i de muslimske miljøene.

Raja og andre representanter for de muslimske trossamfunnene i Oslo kan argumentere så mye de vil om religion, kultur og respekt for andres meninger. Når alt kommer til alt er det NETTOPP dobbeltkommunikasjonen fra religiøse ledere for disse trossamfunnene som lar unge muslimer tro at det er helt ok å banke homser.

Det jeg imidlertid savner fra lederne i de muslimske miljøene er en sterkere fordømmelse av PERSONENE som utøver slik vold som det hevdes at det tas avstand fra. Det hadde også vært interessant å høre hvilke ideer Raja har når det gjelder forebyggende arbeid, altså å hindre at denne typen vold forekommer. Som representanter for de muslimske miljøene går jeg ut fra at han kan komme opp med forslag til realistiske virkemidler?

Personlig tror jeg at det må satses mye mer i barne- og ungdomsskolen, slik at barn på et tidlig tidspunkt lærer at det er alright å være homo, eller pakkis, eller jøde, eller neger, eller same, eller en hvilken som helst annen minoritetsgruppe. Her tror jeg Utdanningsforbundet kan gjøre en innsats!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver:
"Da er Knut Olav Åmås leder fra 1. juli mye lystigere lesning. Han går langt i å legge ansvaret der det hører hjemme, nemlig i de muslimske miljøene."
Og: "Når alt kommer til alt er det NETTOPP dobbeltkommunikasjonen fra religiøse ledere for disse trossamfunnene som lar unge muslimer tro at det er helt ok å banke homser."


Du har visst lest noe annet enn jeg har, for det jeg leste var dette:

"Nei, de gjør ingenting. Men Dahl går for langt når han sier at aksepten for vold gjelder "muslimske miljøer" generelt. Det gjør den ikke. Men motviljen mot homofili er dyp i de samme miljøene. Den endres lite av halvhjertede uttalelser fra minoritetsorganisasjoner.

Dahl overvurderer også de religiøse ledernes innflytelse på norsk-pakistanske 25-åringer. Det blir som å anta at norske biskoper er en slags åndelige veiledere for etnisk norske 25-åringer.

Enkeltpersoner ansvarlige.

Det er enkeltpersoner, ikke religioner eller kulturer, som står for overgrepene. Derfor må politiet nå ta dem alvorlig, og rettsvesenet straffe dem som brutal kriminalitet.

For det tar lang tid å endre en kulturs kjønnsideologier. Dét gjelder i det etnisk hvite Norge også. Toleransen for annerledeshet finnes ofte bare på overflaten.

Slik sett er det også "vår egen" kultur, litt forstørret, vi møter i den etniske hatkriminaliteten mot homofile.

Et speil, men ingen gåte"


Det er meningsløst at du later som om du og Åmås mener det samme, når dere faktisk kommer til stikk motsatt konklusjon.

whistoslo sa...

Spørsmålet om "de muslimske miljøene" kan ansvarliggjøres blir et spørsmål om hvordan disse defineres/avgrenses.

Selv om 25 år gamle pakistanske gutter ikke følger imamene i ett og alt, så er de fortsatt deler av det samme miljøet, og de har hatt en oppvekst i et miljø der dobbeltkommunikasjonene har hatt lange tradisjoner. Det er mulig det er lite å gjøre med dagens 25-åringer, men imamene kan gjøre noe med gutter og jenter i 10-15 års alder som kommer på koranskolene for å lære å bli gode muslimer. Hvis temaet toleranse og respekt for ulikhet blir tatt opp og diskutert, kan vi håpe at denne typen vold ikke vil forekomme om 10 - 15 år!