Oslo er på gal vei med E18, hevder SVs Sunniva Holmås Eidsvoll, og påstår at prislappen på ny E18 er minst 40 mrd. Det stemmer at vestkorridoren ligger innen i Oslopakke 3, en pakke som i 2013-kroner hadde en totalramme på 75 mrd. Velgerne bør likevel merke seg at Eidsvoll unnslår noen helt sentrale punkt. Under reforhandlingen i 2012 ble partene enige om at bidraget til ny E18 skulle være 5,3 mrd, ikke 40 mrd. Som følge av at prosjektet har økt i omfang er prislappen i dag 40 mrd, og derfor har byrådet vedtatt en høringsuttalelse der det fremgår at E18 ikke må øke biltrafikken i Oslo, og heller ikke gå på bekostning av viktige kollektivtiltak. Kostnadene for prosjektet må ned, og investeringene må innrettes for å bedre fremkommeligheten for buss og syklister. Det er rett og slett usant at byrådet vil bruke 40 mrd på E18!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar