fredag, mai 08, 2009

Høyres landsmøte, 8.mai 2009 kl 1445-1500

Ting tar tid, og av og til tar ting så mye tid, at jeg ikke en gang rekker å blogge. Det har vært tilfellet det siste året. Det er bare å legge seg flat, og beklage, som det heter i politikken. Men nå er jeg tilbake, og med gamle - men brutte - forsetter i bakhodet forsøker jeg igjen.
Denne gangen direkte fra salen på Høyres landsmøte.

Det er fredag 8. mai, etter at en fullstappet landsmøtesal hyllet Erna med trampeklapp og stående ovasjoner i flere minutter, har den generelle politiske debatten startet opp. Ikke overraskende var det straks en rekke delegater som forsvant ut i lobbyen for å lobbe hverandre i forkant av voteringene om programmet, og for å lobbe media for å selge inn saker.

Undertegnede har også vært en tur ute for å hente kaffe, men har likevel fått med seg et par høydepunkter i debatten.

Unge Høyres leder Henrik Asheim holdt en flammende tale, og overleverte en gave til (J)ERNA. "ERNA"-skåret ut i jern og montert på sokkel. Så tungt var skiltet, at Asheim ikke klarte å bære det ned av scenen for Erna...

Deretter har det vært diverse innlegg fra ymse distrikter, ja til kraft, ja til olje, ja til innovasjon, ja til samferdsel, etc., etc., etc.

Leder av Høyres studenterforbund Sigve Reme Sand var den neste taler verdt å merke seg. Han skisserte hvilken krise universitetene faktisk er i. En krise som har vært varslet, en krise som den rød-grønne regjeringen ikke har forsøkt å rette opp, en krise som statsråd Tora Aasland ikke skjønner, selv om hun får det beskrevet - i klartekst. Jeg tror ingen i salen var uenige med Sigve i at landet trenger en ny regjering, og en ny forskningsminister.

Og mens jeg har skrevet dette klarte jeg faktisk å blokke ut Torbjørn Furulunds innlegg. Sorry, Torbjørn!

Men nå over til en annen Torbjørn - Røe Isaksen. Etter en glittrende start, der han påtalte hotellets grådighet (80,- for en brus og en wraps, 20,- for en kopp sur kaffe...), gikk han over til å dosere over kunnskapsfylket Telemark. (Takk og lov for Deli de Luca, ett minutt fra hotellet, med GOD kaffe til samme pris...)

Mer følger når jeg føler for det...

Ingen kommentarer: